Slapeloosheid

Waar ik het afgelopen half jaar erg veel last van heb is slapeloosheid. Ik moet daar erg mee opletten want als ik te lang slecht slaap kom ik weer in een depressie en krijg ik meer last van mijn sociale angststoornis. 
Het is bekend dat mensen met autisme over het algemeen een slechtere slaapkwaliteit hebben. Zoals vaak wakker worden, licht slapen en moeilijk in slaap vallen.
Dingen die ik overdag meemaak verwerk ik ’s nachts. Dit zorgt er voor dat ik te veel nadenk en niet kan slapen. Of van elk klein geluidje word ik ’s nachts wakker, bijvoorbeeld als mijn kat geluid maakt. En dan is het moeilijk om daarna nog in slaap te kunnen vallen. 

Ik heb vaak om tips gevraagd en vele zeggen dan dat ik moet proberen te ontspannen. Daar moet je bij mij ook niet mee aankomen want ontspannen is iets wat ik moeilijk kan. En al helemaal niet als ik denk dat ik dat MOET doen omdat ik anders niet slaap. Mindfulness is dan dus ook niks voor mij. 

Het schijnt ook dat mensen met autisme vaker een melatonine tekort hebben. Dit is een lichaamseigen hormoon wat slaap op wekt ( ik heb sowieso al last van mijn hormonen dus dit kan ook mee spelen ). 
Ook het altijd moe zijn is vaak herkenbaar voor mensen met autisme. Als ik slecht slaap kom ik haast de dag niet door van vermoeidheid. Ik lig dan het liefst de hele dag op de bank zonder dat ik iets wil doen. Maar ik ga nooit overdag slapen, want dan weet ik dat ik ’s avonds nog slechter slaap. 

Het lastige is ook dat ik nu in een flat woon die behoorlijk gehorig is. Gelukkig op de 1e verdieping dus onder mij hoor ik geen geluiden maar boven mij is het vaak erg gehorig. Een vrouw hoor ik ontiegelijk vaak hoesten, overdag maar ook midden in de nacht waar ik dan wakker van word en niet meer door kan slapen. Ook het lopen of bewegen in bed hoor ik goed ( oudere mensen dus ouder bed + waarschijnlijk laminaat ). 
Dan zou de oplossing oordopjes zijn natuurlijk maar ik kan daar niet goed tegen dus dat is geen optie. 

Ik hou me al zoveel mogelijk aan een aantal tips om beter te slapen:
1. Voldoende bewegen overdag
2. Op tijd opstaan
3. Overdag niet slapen
4. Geen felle lichten aandoen ’s avonds
5. Niks met cafe├»ne erin drinken ’s avonds
6. Half uur voor je gaat slapen tv uit en telefoon weg, maar dat lukt niet altijd natuurlijk

Maar gelukkig ben ik ook hierin weer niet de enige want het blijkt dat 40 tot 80% van de mensen met autisme een slaapprobleem hebben. 
Ik weet dat er veel positieve reacties zijn op een verzwaringsdeken. Dit heb ik daarom ook een keer geprobeerd maar ik vond het vreselijk. Achteraf gezien was de deken misschien te zwaar voor mijn gewicht. Maar ik werd er nog angstiger van, kon me totaal niet meer bewegen waardoor ik nog slechter sliep en telkens als ik me wilde omdraaien wakker werd. Wat ik wel fijn vind is als mijn kat naast me komt liggen op de deken. Dan is het toch ietwat verzwaard maar niet al te veel. En het geeft een vertrouwd gevoel als ik mijn kat en mijn vriend dicht bij me heb.  
Ook een slaapmasker vind ik niet fijn omdat ik niks tegen mijn gezicht kan hebben. Het drukt tegen mijn hoofd en kriebelt. 
Mijn gordijnen laten geen licht door dus het is wel goed donker in de kamer, daar kan het dus al niet aan liggen. Afgelopen weekend probeerde ik een slaappil maar dat was ook verschrikkelijk. In plaats van dat ik in slaap viel was ik om 4 uur nog wakker en had ik daarna maar 3 uurtjes geslapen. Dus ook helaas niet voor herhaling vatbaar. 

Ik heb al veel dingen geprobeerd maar helaas nog niet tot een goede oplossing gekomen. Hopelijk slaap ik snel eens een nachtje door want daar ben ik wel aan toe. 

1 reactie op “Slapeloosheid”

  1. Hi Mayke, voor het geval je dit toevallig nog niet hebt geprobeerd.. Dit helpt mij nu al 8 maanden erg goed en lost veel op.

    Paar keer per week Voor het slapen/halverwege de avind yoga nidra doen (yoga school, Spotify of youtube of – super fijn – via House of Deep Relax). Zoek eenstem die je bevalt en probeer het 2 weken uit – of langer.

    Met zachte in-ear headphone (jbl 125T) in slaapvallrn met muziek met Delta golven (soms ook binaural beats genoemd). Op Spotify heb je playlist van een half uur tot 6 uur.

    Toen ik ermee begin deed ik het (ook) vaak midden op de dag 30-60 min. Yoga nidra helpt bij prikkleverwerking en het hoeft niet ‘perfect’ te gaan om te helpen.

    Mocht je dit ook hebben geprobeerd of er geen baat bij hebben, fooi dan snel mijn berichtje weg!

    Dank voor je boek en heel veel succes!
    Groet, Emma

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen

Mijn website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruikersvriendelijker. Lees meer over cookies.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Akkoord" hieronder op de pagina (komt weer te voorschijn zodra je op 'Sluiten' klikt) dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten